문화게릴라 이윤택
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문화게릴라 이윤택

 

그는 시인이자 극작가, 연극, 뮤지컬 연출가이다

 

부산 경남고등학교를 거쳐 방송통신대, 부산일보 기자로 활동해 온 언론인이었다. 1986년 부산의 소극장들이 문을 닫던 시절, 그는 기자생활을 그만두고 연희단거리패를 창단, 중구 광복동 한 켠에 가마골소극장의 문을 열었다.

군부독재의 암울한 시대를 살아온 그는 연극을 통해 다양한 실험과 지적 언어로 세상에 항거했으며 극작, 연출, 연기훈련, 무대술 전반에 걸친 광범위한 작업을 통해

1990년대 한국 실험연극의 기수로 등장, 지역 연극인최초로 <산씻김> <시민K><오구><바보각시>등을 서울 무대에 선보이면서 한국연극계에 파란을 일으켰다.

 

1994년 <청부><길떠나는 가족>으로 동아연극상, 서울연극제 수상, 1995년 <비닐하우스><문제적인간, 연산>으로 동아연극상 대상, 연출상 대산문학상 등의 상을 휩쓸면서 한국연극을 평정했다. 이후 <사랑에 속고 돈에 울고><느낌,극락 같은><시골선비 조남명><옥단어><억척어멈과 그의 자식들><원전유서>까지 우리의 말과 몸을 통해 관객들과의 소통을 끊임없이 지속해 왔으며 뮤지컬<지저스 크라이스트 슈퍼스타><태풍><도솔가><천국과 지옥><화성에서 꿈꾸다><이순신> 연출 및 제작을 통해 창작 뮤지컬의 가능성을 발전시켰다.

 

그는 연극작업을 하면서도 끊임없이 시, 평론, 시나리오, TV드라마, 신문 칼럼을 쓰는 문학가이면서 뮤지컬, 무용, 축제극, 이벤트 연출 등 다방면에서 최고의 연출가로 손꼽히는 전방위 예술가이다. 또한 연기훈현에 대한 관심으로 1994년 우리극연구소를 설립, 연기훈련을 통해 연기론의 체계를 잡고 있으며, 독일과 일본 등지에서 연기 위크샵을 실시, 연희단거리패 메소드를 발전시켜 나가고 있다. 성균관대학교 연기예술학과 초빙교수, 국립극단 예술감독 동국대학교 연극학과 및 대학원 교수를 거쳐 현재 영산대학교 CT대학장으로 재직중이다.

1999년부터는 밀양연극촌에서 연극공동체를 운영하며 약 50여명의 단원들과 함께 연극제작과 연기훈련에 대한 실험을 이어가고 있다.

 



     [Director Lee Youn Taek

                              and Street Theatre Troupe]



Director Lee Youn Taek


        LEE Youn Taek's Street Theater Troupe Web site describes him as "a 'culture guerilla,' an artist frequently at the forefront of diverse genres, his titles including poet, playwright, television writer, screen play writer, theater director and, most recently, film director." Iconoclastic and charismatic, LEE Youn Taek is an artist whose each creative endeavor is awaited eagerly then debated heatedly by critics. Well-known for evocative stage imagery, audacious artistic inspiration, and bold use of color and composition, Lee also captures essences of humanity in poignant vignettes such as the granddaughter's chat with the messenger from Hell in O-Gu and the Dummy Bride's elegiac longing for her home village "this side of the sky." On the other hand, his original plays and adaptations of Western classics have struck some Korean critics as didactic and excessively wordy, with seemingly unconnected or unnecessary episodes.  LEE Youn Taek and his Street Theater Troupe often seek out Western classics to perform in a Korean style. His works based on Shakespearean and Greek classics are known, even notorious, for their deconstruction of history and the given classic play on which his production is based. His Hamlet(1998) was lauded in Germany for its fresh interpretation of play, but other works have been criticized for seemingly paying little heed to the original text. LEE Youn Taek's writing and stage directing, he unquestionably is a singularly influential figure in the Korean theater world today.

        Additionally, he published anthologies of his poetry and play, a critical biography of Kafka and collections of criticism, authored influential texts on his method if actor training and playwriting, established the korea Theater Institute, the Milryang Theater village outside of Busan and the Guerilla Theater in Seoul's Taehangno theater district, and taught in some of Korea's leading theater departments.

        Lee's search for a thoroughly Korean from of theater does not exclude experimentation with appropriate elements of Western theater and literature.

        Korean responses Lee's works aside, a Westerner encountering the works in this anthology may well question their relevance to a Westerners. After all, they generally Asian, specifically Korean. However, the reader who spends a little time and effort to move by the temporary, surface obstacles presented by Korean names, locales, history, social setting and other elements may be rewarded by glimpses into Lee Youn Taek's humanistic imagination and the portrayal of universal truths not limited by geographic boundaries. The plays in this collection are not subtle; individual characters are not deeply developed; plots are not complex. But, there is an implacable moral vision informing each play and, to this writer, Lee's vision of the world deserves attention because, in a world where "politically correct spin" is everywhere, Lee comes at the world straight on.

    


   





           
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